Boost Adventure - when enough isn't

Register Sign In Sitemap Søg Forside

West Coast eXplorer 2012 - Sådan!

• RSS
29-09-2012

Team Løberen vejle / Fusion´s store mål for 2012, var deltagelsen i West Coast eXplorer (WCX) det første 3½ dgs adventurerace i DK. Målet var selvfølgelig ikke bare at deltage men også at samle værdifulde Race-Erfarings-Timer.

Teamet: For at du som læser kan få en bedre forståelse af vores situation, og tankegang. skal vi et stykke tilbage før løbsstart. WCX, er et Supportet Adventurerace (AR), det vil sige hvert hold skal have et support team, bestående af én til to personer, som skal sørge for at køre udstyr, energi, mad og drikkevarer frem til forskellige Supported Transistion Areas (STA) på ruten. Desværre mistede vi vores support team, og måtte ca. 4 uger før Racestart, se om vi kunne finde et nyt team ... Det er en meget svær opgave. 3 dage før start, hvor det så helt sort ud med at finde et Support team, kontaktede Victor fra Team Bjergsport.dk os da de havde en skadet mand. Løsningen var at Victor gik på holdet som racer, og Frederik hans bror, gik på som support - Sådan opstod Team Løberen Vejle/Fusion - Bjergsport.dk.

Onsdag d. 22. august 2012 - kl. 10:00
Onsdag kl. 10:00 startede Check in på Hvidbjerg Ferie Center i Blåvand.

Herfra er der kun én ting i tankerne, Adventurerace, og planlægningen af løbet frem mod start. Onsdagen gå med at Nørde kort, pakke udstyr, og få tjekket kajak færdigheder (Makker redning). Visuelt kan det beskrives som et kaos af udstyr, mad, drikkesystemer, tøj, sko, kajakker, mtb, inliners og meget meget mere, der hældes i en stor tragt, og ender ud på den anden side i tre løberygsække, montreret på tre adventure racere, som monteres på et givent transportmiddel :) På grund af den sene løsning af vores hold sammensætning, skulle vi også lige have afstemt vores forventninger til Racet. Ingen på holdet havde være ude i AR´s over 16 timer, så vi vidste intet om hvordan vi hver især ville reagere når vi bevægede os ud over 24 timer, og Victor og jeg havde ikke racet sammen før. - spændende!! Vi blev enige om at se hvor lang vi kunne presse den inden vi ramte søvn-monster-muren. Det var vigtigt for os at kommunikere vores tilstand - sig til hvis "bøtten er tom", Eller hvis der er overskud til at tage lidt over for én af de andre.

RACE UP!

00:00 TIMER

1. Etape - Vadehavet (32 km kajak, 14 km til fods og 45 km mtb)

Foto: Martin Paldan (www.martinpaldan.com) 28 hold x 3 personer = 84 kajakker - Blev slæbt fra torvet i Varde, ned til åen, der var trængsel, men ikke som vi havde frygtet. Vi kommer hurtigt i kajakkerne, og sætter kurs mod Ho bugt. Langsomt men sikkert ror vi op igennem feltet, uden at forcere for voldsomt. efter ca. 8 km. ligger vi bandt de forreste 4 hold. Første post bliver klippet på kysten, og vi får nye instrukser fra løbsledelsen - pga. kraftig blæst skal vi ikke ro hele vejen til Fanø, men kun ud til Langli, klippe en post og derefter ro mod Esbjerg (De-Hvide-Mænd). Esben mistede sit ror på kysten, inden vi roede mod Langli, hvilket resultere i en livlig kajak på de store bølger ind mod Esbjerg. Ind imellem lykkedes det at komme op og surfe på bølgerne, hvilket var både fedt, og går pænt stærkt.

Foto: Martin Paldan (www.martinpaldan.com) Inde ved De-Hvide-Mænd, skal kajakkerne slæbes på land, et hurtigt skift til mtb, Frederik (Vores Supporter) har købt billetter til Fanø færgen (del af løbet) som sejler om 8 min. Vi blæser ned på havnen, og ender inde i forhallen ved billetlugen, ca. 2 min. før afgang. YES!. Sammen med Team Salomon Trail tour, Team Topas, er vi de eneste tre hold på den første færge! På Fanø skal vi løbe et 14 km orienteringsløb, det er hurtigt overstået, vi skal tilbage på fastlandet og på MTB mod Ribe.

09:00 TIMER

2. Etape - Kombi etape I (27 km inliners, 13 km til fods, og 37 km MTB) Ankomst til STA Ribe. hvor vi har et lille By-orienteringsløb, bla. med en post helt oppe i domkirkens højeste tårn. (ingen løb i kirken!!). tilbage til STA Ribe (STA= Supported Transition Area), hvor Frederik venter med vores Inliners, samt en ny omgang energi, i form af bla. gel, vingummi, cola og vand. Et skift på 19 min. og vi er på vej ud af Ribe på inliners - Netop inliners er min svageste side, så Esben må holde hårdt for, når vi ruller, det er ind på række også køre toget. Esben trækker en del, og vi prøver at give så meget energi tilbage vi kan. Når vi køre inliners har vi fat i rygsækken på den foran, og kan på den måde overføre, eller tage energi. Etapen består af flere sektioner, hvor vi må skifte til Løbesko, tage poster, og tilbage i skøjterne. Dette gentager sig 3 gange, indtil vi når til Renbæk ca. 37 km. fra Rømø. her ligger vores cykler, og vi smider Inliners på ryggen, hopper i Cykelsko, og racer mod Rømø. Selvom vi tre ikke har Racet sammen før, har vi allerede fundet en god rytme på cyklerne, vi kører en fin og flydende vifte. Mørket sænke sig over os for første gang i racet.

16:30 TIMER.

3. Etape - Rømø I (10 km til fods, ? km Blokart, 4 km til fods) Efter lidt hurtigt pasta, og Cola, på Den flade og bredde strand på Rømø (19 min. skift), monteres løbeskoene, én redningsvest per hold, hjelme med lys, og handsker - da vi ikke kommer i kontakt med vores support før efter ridningen. Vi har tre poster der skal findes inden vi skal køre Blokarts. Første post går let, næste post er straks sværere, da den ligger ude på stranden i nogle små klitter - efter lang tids søgen bliver vi enige om at gå efter et opfang, iform af et vandløb langt mod syd - vi finder vandløbet, og posten og bevæger os videre mod Blokart, men laver en bommert i navigationen, hvilket betyder ca. to timers forsinkelse på etapen. Vi kommer lettere mismodige frem til Blokart, er der 100% vindstille, så to mand skal skubbe den tredje, og to poster skal klippes. Herefter er det til fods mod ridning - 3-4 km.

23:00 TIMER

3. Etape - Rømø II (5 km ridning)

Ridningen skal forgå med alm. pandelamper, da hestene kan blive bange for deres egen skygge ?!?... Efter en del hulumhej ved ridde damerne, kommer vi endelig afsted - Vi ridder med en guide forrest - Så Tølter vi ! - Min fantastisk søde hest, som efter "heste damens" udsagn faktisk tølter helt af sig selv, havde bestemt sig for at den ride amatør der sad på ryggen af den, ikke skulle tøltes afsted med traves.... den tøltede i ca. 1½ sek. hvergang vi gik fra skridt til tølt, og derefter travede den... fuck!... til sidst slap jeg tøjlerne og tog godt fat i saddelen, og bad til at turen snart var slut... Jeg hørte efterfølgende at Victor havde samme problem med hans Kød scooter :)... Esben som havde gået til ridning det meste af hans yngre barndom, sad bare og hyggesnakkede med guiden... tsk tsk.

27:30 TIMER

4.Etape Diget (15 km inliners, 51 km MTB)

Efter ridning, og den demoraliserende bummert, er vi klar til lidt søvn, 45 min. i sækken - Frederik prøver at overtale os til at fortsætte, da ingen andre hold havde sovet her i Support area endnu, men uden held. Ud af soveposerne, og i tøjet igen, vi skal tilbage på fastlandet på inliners - 15 km. hvoraf de 9 var overvadehavet, et langt lige stræk, hvor Esben igen agerede motor og motivator for at skyde et rimeligt tempo.
På fastlandet har vi et hurtigt skift til MTB, hvor vi skal køre mod Esbjerg, bag diget, langs kysten. Efter Esben har trukket på inliners, sætter hans sig ned og hviler benene lidt, mens Victor og jeg arbejder på at holde et højt tempo. Inden første post henter vi Team Vandlopperne, som vi køre sammen med op mod esbjerg, på vejen overhaler vi Team Anneberg, begge hold er Mix hold som har overhalet os på Rømø etaperne. Vi følges med Vandlopperne helt op til slutningen af Diget, hvor vi vælger en anden rute til posterne end de. Esben mærker en ekstrem udmattelse, og smider sig 3 min. i græsset imens han stopper en gel og en mars bar i hovedet. Samtidig bruger Victor tiden til at orientere sig på kortet. Esben er hurtig klar igen, men jeg begynder at mærke en snigende træthed, og håber snart på et disciplin skift - og det får jeg. Den mentale måde at overleve et så lang race på for mig, er disciplin skiftene, at jeg mentalt kan dele løbet op i mindre opgaver der skal løses én af gangen, for til sidst at stå med "pladen fuld".

29:00 TIMER

5. Etape Utzons Stjerne (orienteringsløb samt rebaktiviteter)

I Esbjerg vælger vi Rebaktiviteterne først, da der ikke er kø - Vi bliver hurtigt hjulpet i selerne, og får instrukser - kravl op på det lille scenetårn først og derefter det store, herfra rapeller i ned. og husk at klippe posterne under vejs. Ikke så meget hurlumhej bare afsted - Det er en nem, men tidskrævende aktivitet, og vi er lidt nede over at vi er sikret så hårdt på rapelle stykket at vi ikke selv kan bestemme hastigheden..... laaaaangsomt.

30:30 TIMER

6.Etape Den grønne kile (67 km MTB)

67 km mtb i skove og på stier, praktisk talt fra Esbjerg Centrum til Varde - imponerende! men ikke nok til at vi kan holde os vågen, Victor udbryder pludselig -Esben jeg har lige set dig med en blå stige, jeg skal sove NU! - Her ca. 32 timer efter race start, tager vi vores første 5 min. "power nap" - Bedst beskrevet som 1-2-3-sov - Victor finder en perfekt plet, vi hopper af cyklerne og ligger os, sover 5 min. hopper på cyklen igen, og er igang. Det virker!!... det holder trætheden på afstand.

33:30 TIMER

7.Etape Holme Å (18 km kajak)

Vi når efter 4 timer frem til Tofterup som tredje hurtigste hold, her skal vi skifte til Kajak. Da vi er hurtigere fremme end hurtigst estimeret tid, er vores support ikke nået frem - Dette udløser en del forskrækkelse hos de andre supportere, vi finder ud af at Frederik er tæt på, så vi bruger tiden så effektiv som muligt - Vi sover.

Frederik kommer frem til os efter ca. 10 min. vi skifter til løbesko, og svømmeveste. Kajakkerne skal slæbes fra Skifte zonen, og ned til vandet. vi kommer hurtigt afsted - og skyder en god fart ned af Holme Å. Ved en dæmning, har vi et kort kajak slæb. her overhaler vi Team Roadrunners som overhalede os i skiftezonen.

36:30 TIMER

8 .Etape Varde Å (1,5 km svømning, 10 km til fods)

Vi ror frem til Karlgårde sø, hvor vi skal hente tre poster i kajak, og tre svømmenede. Vi opdager hurtigt at det ikke er en helt almindelig dyb sø. Nogle steder er der kun lige 2 cm vand oven på en blød bund. Da jeg sidder i kajakken og stager mig frem, og føler mig som en strandet hval kan jeg pludselig godt mærke at jeg har være igang et par timer mere end normalt. Efter de første to poster vælger vi at slæbe kajakkerne igennem skoven, da det er den korteste vej til den sidste kajak post. tilbage til bredden, hvor Frederik er klar, vi skifter til svøm, løber delvis rundt om søen, for at komme tæt på den første post. I vandet får vi hurtigt samme problem, som vi havde i kajakkerne. ned på alle fire, og mave sig frem igennem vand/mudder, vi snakker om at det minder om et primitivt krybdyr, og jeg tænker at det egentlig er meget passende til den sinds tilstand jeg befinder mig i - Det hele handler om at komme fremad, ved brug af så lidt kraft som muligt - en eller anden form for overlevelse, forløsningen ligger på målstregen, som ligger ude i horisonten et sted. Efter svømningen løber vi tilbage til skiftezonen og skifter til løbesko, og lidt tørrer tøj - selvom tørt tøj er ved at være en relativ ting - mine fødder er ret medtaget af at have være fugtige i snart 40 timer, det betyder dybe riller som begynder at danne vabler det er ikke noget større problem, bare jeg når at få dem smurt godt ind imellem. Jeg tror det bliver min nye mantra med adventureraces - smør fødderne!

10 km løb til Varde, langs Varde å. vi har pakket lygter, da mørket lige så stille begynder at snige sig ind på os for anden gang i Racet. Vi henter et hold, jeg kan ikke huske hvem, men bliver samtidig hentet af Team Roadrunners. som virker til at være ret godt løbende. vi løber sammen med dem ind i Varde.

39:00 TIMER

9 .Etape Bjergetapen (38 km mtb)

I Varde skal vi skifte fra løb til mtb, vi skal lavet et relativt hurtigt skift, men jeg er ved at være godt træt, og har lidt problemer med fødder og bagdel.

Frederik har fået en veninde til at hjælpe sig, Support jobbet kan være ret hektisk - da hun ser Frederik som næsten ikke har sovet siden løbet startede, syntes hun han ser smadret ud, men da hun ser tre AR´er der kommer ind i skiftezonen, begynder at kommandere med Frederik samtidig med at vi smider alt tøjet, som er godt forret med dynd fra Karlsgårde sø, og smører sig alle mulige steder med vaseline... tror jeg hun fik sig en slem forskrækkelse!... og vil gerne bruge denne beretning til at sige undskyld, hvis vi har tilføjet hende varige ar på sjælen :).

Frederik og hans hjælper har nået at vaske vores cykler, som nu køre som en drøm - vi drøner ud af skiftezonen, og sigter mod Blåbjerg hvor vi skal klippe et par poster. Igen må vi tage en 5 min. lur. - vi er alle trætte, og selvom vi har taget en lur, truer søvnmonsteret os hele tiden, jeg ser mange sjove til på grænsen mellem søvende og vågen tilstand. På et tidspunkt Erklærer Esben at han er for træt til at cykel - da vi lige har haft et hvil, bliver han bedt om at skyde en gel, og synge en sang... Om ikke andet, så kan jeg høre om han falder i søvn på cyklen - Men det virker Esben slår søvnen tilbage. Kort efter rammer vi Bjerget på Bjerg etapen - Blåbjerg.

Inde i skoven møder vi igen Team Roadrunners, vi leder efter samme post. Esben er lidt nede så Victor og jeg tager kortet mens Esben hænger på. Vi finder posten og skynder os ud af skoven, for at komme først til Nr. Nebel. Hvor vi skal skifte til skinne cykel.

42:00 TIMER

10 .Etape Konge etapen (8 km Skinnecykel, 500 m svømning, og 27 km mtb)

8 km på Skinnecykel fra Nr. Nebel til Nymindegab, giver lige lidt tid til at få noget energi ind, og 3 min. søvn. Vi er alle i saddelen på skift, inden vi når til sporets ende.

Nu ligger der 27 km til fods foran os, en lettere frygtet orienterings etape, i hårdt terræn, placeret sent i løbet, med indlagt svømning, og alt det rammer vi i mørke. Jeg har krise, og begynder at mærke smerter fra mit højre knæ. Jeg hænger på så godt jeg kan, Esben og Victor er ret godt gående/løbende.

Vi er ude på en 8:39 timers etape, i Blåbjerg Klitplantage ned mod Henne og Kærgård - Vi er meget alene, og man får følelsen af at være meget meget langt væk fra civilsationen - Hvilket er rigtig fedt!.

Smerterne i knæet tager til, så jeg ryger i træk efter Victor. Vi bevæger os så hurtigt vi kan, men slås alle mod søvnmangel. Til sidst overgiver vi os (omkring kl. 04 om natten) og smider os i en gryde i klitterne, det er ret koldt, så det forgår i ske, og med safty blanket - Utroligt så hurtigt man falder i søvn omstændighederne taget i betragtning - 20 minutter bliver det til, 10 mere en vi havde planlagt - pis!

Vi forsætter, Det er begyndt at blive lyst, hvilket hjælper både på humøret og på trætheden.

Det er en "langhåret" etape, hvor vi ikke rigtig har nogen fornemmelse af hvor i feltet vi ligger. Vi forventer faktisk at have smidt nogle placeringer derude.

Sidst på etapen er jeg total færdig, kan ikke ret godt støtte på højre ben, og er derfor rigtig langt nede psykisk - Esben er stadig godt kørende på kortet, og Victor støtter mig ret godt, For mig er det en kamp frem mod STA Kjærgården.

50:30 TIMER

11 .Kombi-etape II (36 km MTB, 8 km Inliners og 10 km. til fods)

Frederik modtager os i Skiftezonen, med en fantastisk nyhed om at vi stadig ligger nr. tre samlet!... SÅDAN!.

Vi laver et hurtigt skift til MTB. Efter at have mærket mærkelige ting i løbeskoene, vælger jeg, så "tæt" på mål, at glemme alt om at skifte strømper og creme fødder, jeg tør simpelthen ikke at fjerne strømperne, af frygt for ikke at få alle resterne med hjem.

Esben: Er du ok?
Michael: Det er ikke så godt med knæet, men jeg kan stadig træde med venstre ben

Vi er alle ved at være trætte, og ved tredje post glemmer vi en rygsæk ved posten, det koster os lige 20 min. at hente den igen. Regnen kommer, men vi presser på så godt vi kan.

Efterfølgende har jeg hørt fra Esben, at han var en smule bekymret for mig, da jeg havde lukket fuldstændig ned, tomt blik, jeg havde nogle timer hvor jeg kørte på ren overlevelse. Vi kommer frem til Skiftet på Ebbevejen, nær Ho. her skal vi skifte til løb, vi skal ud på finde to poster, én på land og en ude i Ho bugt.

Vi kan nu se slutningen på racet, og målet lokker forude. vi bruger lidt tid på at finde posten ude i bugten, men Esben opsnapper den og vi kan gå mod STA Skallingen, hvor Frederik venter med vores inliners. Vi skifter hurtigt og beværger os mod "land" i retning Ho, da vi nærmer os Ho Klitplantage, opdager vi at vi ikke fik klippe posten ved skiftet... FUCK... tilbage, vi ved der ligger et team tæt, bag os (ca. 40 min.) det skal gå hurtigt, og det er jo sin sag, når man ikke er helt hjemme på skøjterne. Vi får posten, mister 25 min. ser forfølgerne gå i land ved Skallingen.

Vi skal holde vores placering - vi gir´ alt hvad der er tilbage i posen, frem mod skiftet til Løb igen - herefter skal vi klippe tre poster - jeg er efter omstændighederne, nogenlunde med igen, selvom knæet smerter helt vildt. Hård presset af forfølgerne - tror vi - tager jeg et greb i Victor´s rygsæk, og bestemmer mig for at jeg må vente med at mærke smerterne i knæet til efter målgang. Victor giver alt det sidste han har i sig, med mig på slæb.

Vi tager hurtigt de første to poster, men bøvler lidt rundt for at finde den sidste - den SKAL findes og helst meget hurtigt... Pludselig står jeg foran den, vi klipper, og løber mod mål.

56:52 TIMER

Mål gang!

Efter næsten 57 timer, løber/vralter vi over målstregen, fuldstændig færdig, alt er brugt! men på fornurlig vis fyldes kroppen med en anden for for energi. VI GJORDE DET SKU!

Her tre uger efter start, sidder jeg her og får gåsehud, når jeg skriver om vores målgang. Det er svært at beskrive følelsen af at komme i mål efter så mange timer i ilden sammen med sine hold kammerater, der er mange oplevelser, følelser, erfaringer, og smerter der skal bearbejdes - Alt sammen, tror jeg, er den velsmagende cocktail man får lyst til at drikke igen og igen og... som Adventure racer!.

Det var et helt fantastisk velorganiseret race - og jeg taler vist på hel holdets vegne, vi er så klar igen, hvis det skulle gentage sig!

Jeg er sku´ blevet ret vil med sporten, og glæder mig til at komme i ilden igen - Vi er et fedt team, og på trods af få Race timer sammen, allerede formår at gi´ den gas!

En meget klog mand sagde engang til mig : I bund og grund handler det om at blive god til at slå ihjel.. Både sig selv og sine modstandere .

Over and out - Team Løberen Vejle/Fusion - Bjergsport.dk

Tak til deltagerne Victor Larsen, Esben Blicher, Michael Ulstrup, og som support Frederik Larsen
og beretningens forfatter Michael Ulstrup

Læs mere om løbet i kalenderen