Boost Adventure - when enough isn't

Posted by Thomas Gordon 21-05-2013

Oure Adventure Race 2013 XPD

Race i det sydfynske

Tilbage i oktober 2012 blev jeg spurgt af Mogens Hansen og Thomas Guldmann, om jeg var klar til at tage en 3. plads på Team Delta for 2013 sæsonen. Det var så godt et tilbud et jeg måtte takke ja.

1 måned sener blev Team Delta udkåret som årets upcomming for 2012. Jeg skal komme i tanke om, at jeg følte presset ! - jeg havde en del løb og MTB i bagagen, men begrænset erfaring indenfor adventurerace.

Tiden side er gået med diverse småløb, Thy Trail Marathon, afvikling af Gepard Adventure Race samt sponsoraftaler med Haglöfs Danmark og Synergisport der handler SIS-energi.

LANGT om længe skulle det nye samarbejde testes for alvor. Den 9/5-13 stod vi klar til racestart på Oure Højskole. Vi var tilmeldt den lange XPD med en forventet racetid på 25 timer, plus arrangørerne lige smed en mindre prolog ind på 3,5 til 5 timer. Tak for kaffe en start…

Starten gik kl 19:00 i rasende tempo pr inliners. Der blev kæmpet, men på trods af et højt tempo var der hold der efter kort tid var langt foran. Første post var pr løb i inliners på grusvej/mark, samt næste post var gennem en mindre å og et mindre vandfald for at klippe posten, stadig i inliners. Guldmann og jeg var inden for 5 meter af posten, som reglerne foreskriver, mens Mogens var gennemblødt af vandfaldet. Herfra gik det ned af bakken mod det åbne vand. Mogens mistede lysten til at bremse på normal vis, hvorfor han tog en røvtur hen af parkeringspladsen. Det gik hårdt ud over knæ samt den ene balle. Så var vi i gang.

Vi fik inliners af, kom i kajakken og tog de små 10 km i åbent vand over til Langeland. På Langeland skulle vi på o-løb, men konstatere at vi har mistet et kompas ved skiftet til kajak. Heldigvis havde vi et i backup, så af sted på o-løb, men surt med det forsvundne kompas. O-løbet gav lidt udfordringer i starten, da kortet er printet uden stier og veje, så navigeringen er pr terræn, højdekurver, vandløb osv. Guldmann kom ind på kortet ret hurtigt og sat posterne i rask tempo. Da vi har den sidste post og rammer stranden, har vi hentet en 4-5 hold.

Herfra stod den på godt 10 km coastering. Det var en hård tur med meget lidt "ren strand" og MEGET tang og sten. Hvis I mangler nogle sten til haven, så ligger der rigeligt på Langelands kyst…

Da vi var få km fra næste TA var vi alle ved at være presset. Vi løber i træk, med Guldmann forrest og mig bagerst. I et øjebliks dårlig humor siger jeg til Mogens "er det dårlig humor hvis jeg siger du mangler en hjelm". Han havde den bag på rygsækken. 2 minutter senere kikker vi på Guldmanns rygsæk og konstatere at hans hjelm VAR væk. Krise ! - Guldmann havde ikke tasken af da vi løb ud på coastering, hvilket betyder at hjelmen var tabt i skoven under o-løbet. Vi vælger at løbe til TA, hvor vi ringer til løbsledelsen. De accepter at vi fortsætter pr MTB uden hjelm til Guldmann, og så skaffer de en hjelm han låne på næste TA.

Status pt. var en samlet 4. plads, da vi havde hentet et par hold på coastering, men modsat var Mogens uden hud på knæ og balle fra styret på inliners, der var tabt et kompas og vi havde tabt en hjelm. Nu skulle der sgu helst ikke komme mere.

Afsted fra TA på MTB ca 25 km med et par korte ture på stranden efter poster.

Vi ankommer til TA, hvor vi skifter til kano, nu på en 5. plads samlet. Kanoturen var en ca 12 km flot tur mod Svendborg, alt i mens solen stod op i horisonten, og vi får sat lidt morgenmad til livs.

Efter kano er der skifte til inliners, dog kun en kort etape på en 10 km ned til kajakkerne.

Vi ankommer til kajakken og har en lang slæbetur ned til vandet. Vi får os installeret og af sted på omkring en ca 30 km tur. Kajak er nok vores svageste disciplin, så forventningen var smerte. 30 km er meget, specielt taget i betragtning af at vi havde tager 22 km sejlads. Starten var i meget roligt vand, men vinden tog stille og roligt til. Det blev aldrig vildt/uforsvarlig, men vi havde en del bølger og vind i ryggen. Kort efter start af kajaketapen gik vi i træk, med Guldmann forrest. Kort efter så det ud til at Guldmann padlede, men der skete intet ? –han brummede lidt og sejlede igen. Det viste sig at han bare sov lidt. Der var total søvnkrise de næste mange km for Guldmann, men det er utroligt hvad lidt grynt og rysten på hovedet kan gøre ;-)

Vi fik klippet de obligatoriske poster fra kajakken, samt en valgfri post. Den valgfri post gjorde, at den ikke skulle tages senere fra stranden inkl. godt 1 km frem og tilbage i vand på en sandrevle. Kajakken gik som forventet, smerte. De sidste 4-5 km ind fra sidste post var meget lange. De godt 50 km pr vand havde sat sine spor………..

Glad og lettet gik vi i land i Fåborg. Nu skulle vi I løbeskoene igen. Kajakken havde desværre kostet en placering, så vi røg af sted på en samlet 6. plads. O-løbet var en lang række af poster gennem Fåborg, videre gennem Svanninge bakker og ud til Arreskov Sø. I Fåborg ramte vi bageren til lidt cola og brød, der blev fortæret ved nedsat tempo. Ude af Fåborg gik vi i træk igen og af sted det gik. Guldmann satte posterne perfekt de næste 25 km inkl. Svanninge Bakker. På dette tidspunkt i løbet var de bakker bare for onde, og sjovt nok var posterne placeret, så vi fik samlet ALLE de højdemeter der kunne findes i området.

Vel ankommet til Arreskov Sø, var vi alle presset og trængte i den grad til at komme på cyklen. Vores cykler er linet op og vi får skiftet. Kort før afgang kommer løbsledelsen forbi os. "Team Delta i har en times sit-down straf på næste TA pga. den tabt hjelm tidligere". Vi var 20 timer inde i løbet og 16 timer på den anden side af vore "uheld", så det var lykkeligt glemt. Glæden ved at se cyklen var væk og vi var pisse sure. ØV for fanden det var sent straffen kom. Vi tog den i stilhed, samt et hidsigt tempo på cyklen til næste TA. I situationen var den svær at sluge, men her efter løbet må det siges at være en fair straf.

Den TA vi kom til var klatreposten, hvor der i forvejen var indlagt en obligatorisk pause på 15 minutter plus vores sit-down på en time. Flere hold havde fået sit-down af forskellige årsager, helt op til 2,5 timer, så løbsledelsen havde besluttet at vi måtte komme til kort, tøj, mad osv. Vi fik nørdet kort, spist og fik lidt skønhedssøvn på en træbænk i skoven.

Efter straffen og overstået klatreaktiviteter, var det af sted på cyklen. Vi var pt. fulde af energi pga. lidt søvn og mad, samt vi rent faktisk kom af sted fra TA med vores 6. plads intakt. Vi havde fået nogle hold tættere på, men havde holdt vores placering. Fedt !

Da vi rammer første post på MTBén. Her står vi med et valg. Ca 20 km på cyklen til næste post eller en 3-4 km bike n hike langs stranden. Vælger vi stranden SKAL vi blive på stranden pga. vi ikke må benytte de nærliggende marker. Stranden har igen de berømte sten og tang, men på et overskueligt niveau, så den tager vi. Efter den første kilometer drejer vi om en pynt. Stranden er væk !! – herfra er det 2-3 km med cyklen på nakken, hoppende fra sten til sten. Da vi er ved næste post er vi HELT smadret. Alt den energi vi havde fra vores sit-down var brugt !!

De næste to poster var på vejen retur til Svendborg, med nogle lange 15 km træk pr asfalt mellem posterne. Jeg gik totalt kold da vi nærmede os Svendborg, og jeg var for første gang i tvivl om mit første større race med Team Delta skulle være en succes eller en fiasko. Jeg blev smidt i læ bagerst, tempoet blev sat ned og af sted mod Svendborg. Jeg var presset.

I Svendborg tager Guldmann og Mogens en hurtig beslutning. Vi tager McDonald´s. Jeg var for presset til selv at tænke tanken. Det er vildt hvad en cola og en burger kan gøre ! – vi var alle af sted igen med godt humør og energi. Nu skulle den nok holde hjem….

Mogens havde kortet gennem Svendborg i en enorm mængde poster, samt en lille o-løb på en plantage. Mogens satte alle poster 100%, så det kunne ikke køre bedre. Mod slutningen af denne etape indfandt mørket sig stille og roligt.

Vi ankom til sidste TA i godt humør. Nu skulle vi hygge med lidt badning i vandet omkring Svendborg. Det er da lige det man mangler efter 28 timers race. Ikke nok med at det var blevet mørkt, så var der optræk til lidt regn. Svømmeetapen havde vi trænet hjemme fra, men havde ikke lige set at den kunne være opdelt i 3 mindre ture. Ups……. vores taktik var udstyret i drybag, puste luftmadrasser op, ligge på maven på luftmadrassen og svømme med armene. Et hårdt valg for armene efter 50 km kano/kajak, men det holdt os ude af vandet, og gave et godt "glid gennem vandet". Første tur var fra Svendborg til Thurø. Alt gik vel. Her kommer vi vadende gennem byen med drybag under den ene arm, en luftmadras under den anden og med cykelhjelm. Det var fedt at klokken var omkring midnat, for det var sgu et kønt syn ;-)

Vi får taget næste svømmeetape og får nu udleveret vores inliners. Af sted på inliners stadig med luftmadras under armen. Sidste svømmetur kræver et par km langs stranden inkl. alt udstyret på nakken. Sidste svømmetur veloverstået fra Thurø over til Fyn.

Alt grejet pakkes på ryggen, stadig i våddragt fra svømningen og med inliners på, mangler vi "bare" sidste træk til Oure.

Da vi kommer af sted på inliners viser det sig at vi har medvind. Vi "blæser" bare af sted. Energien er lav og vi er trætte, men følelsen af snart at være i mål er med os.

Før en af de sidste poster i løbet, skal vi da lige på stranden igen, igen, igen. Alt grej på nakken og et par km langs kysten. Fra kysten går det op til en gård, på med inliners og nu er det bare hjem……. – men "bare hjem" var i støvregn på en glat vej, med grej på ryggen og en konstant stigning. Det var ca 5 kilometer, der bare steg støt og roligt fra vandet på mod vejen til Oure. Den tur gjorde bare ondt og der blev ikke sagt mange ord. Vi var dog alle overbevist om, at hvis stigningen fortsatte, ville der være sne i Oure ;-)

Vi rammer hovedvejen, ruller mod Oure og efter ca 32 timers fedt race køre vi over målstregen. FED FED oplevelse !!

• vi kommer i mål på en 2.plads i herrerækken og en samlet 6. plads !! - mit første seriøse løb med Team Delta, og det er sgu bestået 100%. Tak for et fedt løb gutter.

Fra Team Delta skal der gives den største ros til Oure Højskole. I har sat en super fedt race sammen i nogle fed rammer. Vi takker !

Team Delta sender også lige en takker til vores sponsor fra Haglöfs Danmark, det fedeste racetøj, samt til Synergisport med SiS-energi. Efter flere år på diverse energiprodukter, er det fedt at få noget der rent faktisk smager godt – SiS-energi.

Skrevet af Thomas Gordon & Team Delta

Tak til deltagerne Mogens Hansen, Thomas Guldmann & Thomas Gordon
og beretningens forfatter Thomas Gordon

Læs mere om løbet i kalenderen