Boost Adventure - when enough isn't

Oure Adventure Race by Team Anneberg

• RSS
24-05-2012

Torsdag d. 19. maj startede XPD distancen i Oure Adventure Race 2012. Transport til starten foregik på fornem vis med matchracer fra Lundeborg til Lohals, og vi skulle selv sejle skuderne. Vinden var løjet gevaldigt, men den ganske uofficielle konkurrence om at nå først til Lohals var helt intakt. Team Anneberg talte i dag Allan Lyngholm (Lange Lyn), Frank og undertegnede, Tøsen. Forude lå optil 37timers sport i blandet landhandel, og løfter om grumme etaper.

8 hold af 3 prs. var på vej mod start, og stemningen var intens. Efter opsamling af bagtroppen, hurtigt tøjskift og let opvarmning på havnen gik starten kl 23.17. Første stræk var strandløb langs det halve af Langeland på strækningen Lohals-Rudkøbing og over til Siø, hvorfra vi skulle videre i kano.

Vi løber godt nedover i mørket selvom det er tungt, og der skal kravles på sten mange steder. Det giver lidt vabler med 30km sand og vand i skoene, men så er vi i gang! Kort før broen øjner vi et herre-hold, som vi henter ind på. Frank udbryder tyst, men med kampgejst i stemmen "Vi nakker dem inden broen"! Herre-holds knuseren skifter et gear op, og kort efter kan jeg lægge an til overhaling af holdet med de velvoksne overarme med ordene: "Beklager drenge, jeg kommer lige og tager Jer bagfra..."

Vi ankommer til kano start netop som Team Merrell er på vej ud. Ikke helt skidt, start. Kano er til gengæld totalt søvndyssende i mørket, efter ca. 4½ time på benene i sandet. Vi tager derfor en 7min morfar i kanoen midtvejs, op af noget bolværk. Det famøse herre-hold overhaler os igen her, men kort efter, ved en 500m overbæring, forsvinder selv samme herrer langt ind i skoven med deres kano... Nitte. Ca 14km i alt tilbagelægges. Jeg er selv lidt chokeret over hvor trætte vi sidder og bliver, og håber blot at krisen kradser af snarest.

Fra kano er det ud på linlines, hvor al vådbeklædning skal med, da det skal bruges til kajak herefter.Vi vælger at beholde hele kampuniformen på - våddragt, svømmevest, rygsæk og inlines - og kører afsted i pack 10-12km over land i en rasende fart. Tydeligvis et opsigtsvækkende syn for morgenfolket på Tåsinge!

Den lange kajaketape på ca. 27km går herefter over øerne Skarø og Avernakø til Fåborg, i et stræk. Post skal klippes på Skarø, Avernakø x2 og så i Fåborg. For Team Anneberg bliver denne etape en hård prøve. Frank får problemer med venstre skulder efter bare 1km, og kombineret med en (undskyld Frank!) pc vat-arm, så knækker watt-kurven gigantisk for den fynske kriger her. Heldigvis havde vi garderet os ved at tage et slæbetov med, og får nu rig lejlighed til at prøve denne teknik af. De næste 13km er Frank i træk på Tøsen, i ganske pæn vind frem til Avernakø. For at toppe succesen af, bliver Frank desværre også dårlig af en formodet kombi af overanstrengelse/søsyge, så Frank må ofre sine indtagede energireserver til havguden den sidste time ind mod Avernakø. Vi må derfor lægge til, og tage en time-out for at se om Frank kan blive kampklar igen efter en pause. Det bliver til hele 1,5t morfar, til stor overraskelse for os alle! Det var jo alt for tidligt at ligge stille så længe efter bare 12t, men intet andet at gøre. Lidt senere viser det sig at være en ikke helt skidt timing.

Vi kommer videre, og Allan tager nu sin tørn med at trække Frank. I en kajak uden ror og i pæn bølgegang, er det noget af en udfordring! Det koster kræfter, men vi kommer alle i havn i Fåborg og er svært lettede. Vi troede umiddelbart alle 3, at vi var sejlet langt bagud for alle andre hold, og var lidt modløse over det. Heldigvis kommer to hold ind lige efter os på kajakken, så vi (i hvertfald 2/3 af os...) får tændt kampgejsten op igen, og selvfølgelig skal vi videre! Frank bliver ikke rigtig spurgt i farten, men er så sej, at han stiltiende rigger an til at køre videre, trods helt tomme depoter efter 5 timer på vandet.

Jeppe har lovet, at vi under det næste By- o løb i Fåborg, får et stræk forbi byens bager. Det er muligvis dette faktum, der er primus motor for Frank i den givne situation. Vi ryger ihvertfald ud i byens gader i ganske pæn fart, og får igen lagt afstand til de to hold bag os. Frank navigerer med sikker hånd, men bageren udebliver. Noget der sandsynligvis er medvirkende faktor til løbets videre udvikling for os.

Vi checker ud af Fåborg og fortsætter med ca. 8km trailrun ad Øhavs stien. De fynske bakker åbner sig for os, og det er nu jeg selv, der er helt stegt. Ondt i fødder, ben og skuldre, generelt bare stegt og svært ved at overskue alt det foran liggende i racet. Jeg ved det er uendeligt dumt at tænke på det foranliggende nu, men sådan kan hovedet af ren træthed, give sig til at spænde ben for kroppen.

Vi rammer nu Svanninge Bakker og runder flagstangen på vej ud på o-løb. Kortet er nu en udfordring, da det kun indeholder højdekurver, og ikke stimarkeringer. Frank er igen på banen som vores sikre kort, jeg kommer gradvist op til overfladen igen, så vi overhaler det famøse herre-hold igen på god navigation. Efter bare 3 poster ser vi de 3 drenge, der på denne disciplin er dårligt hjulpet af de velvoksne overarme, i bred formation søge efter post 28 på en af de mange pukler i området. Bedre held næste gang...

Dagens morale-booster leveres her af Team Annebergs "civile" holdkammerater Holm og Broholm, der er kommet ud i bakkerne for at heppe Team Anneberg krigerne i aktion på vej. Ens eget energiniveau på dette tidspunkt, står dog i skærende kontrast til de kække fynboer...

Efter yderligere en Mtb single-track og et mtb-o i Sollerup plantage, går turen ned til Holstenshuus og en sindrig træklatre/ via ferrata bane højt oppe i bøgetræerne. Frank er tæt på sten-død mens Allan og jeg får pumpet adrenalin i store mængder rundt i kroppen, ved at springe kunstfærdigt rundt på stålwire i cykelsko 20m over jorden...

Undertegnede skylder en undskyldning til den meget meget flinke og tålmodige hjælper ved den tekniske bane "Minna", som jeg blev tildelt. Allan tog sig af den styrke-betonede, mens Frank fik skåne-banen. Jeg lagde her på ingen måde skjul på, at denne disciplin IKKE var noget for mig! Sætninger som "Hvem FA.... kan det her?!" og "Nej nej nej, det her er jo VANVITTIGT!" siges, at være undsluppet fra min yndige mund. Jeg var nok lidt presset.

Jeg får spurgt om en anden fra holdet skal gennemføre min bane, hvis jeg ikke selv kan. "Ja". Og det gør hele forskellen. Frank skal have mest mulig pause. Allan kæmper med sit. Det er bare om at se at komme igennem de hårrejsende baner, Lise!, tænker jeg. Fokus, ikke pivet nu, bare fremad.

Tilbage på sikker grund er Frank færdig med sin bane og prøver at samle mest mulig energi til at komme videre. Så vi fortsætter igen, og overhaler et mix hold her. Yes! Næste post skal findes på Katterød rev. Den famøse Katterød Manøvre. Vi kommer netop som solen er ved at gå ned, og kan ikke ane revet i vandet. Herefter er der i følge kortet 8� coasteering og 4poster NEDE i Rantzausminde havns kolde vand. Intet af dette trækker, mens mørket falder på og trætheden slår til igen. Vi leder lidt efter revet, men kan hverken se post eller rev, og har ikke overskud til bare at vade ud i det kolde vand i mørket og lede. Vi vender kort vores muligheder og vælger at skippe posten, og fortsætter i stedet videre langs kysten. Umiddelbart tænker vi, at holdene efter os heller ikke vil kunne opsøge posten på revet.

Kysten er lutter sten, der skal springes og kravles på, og det bliver efter ca. 2 timer for anstrengende og usikkert for os. Vi skrumler rundt halvt i søvne på de glatte sten. Forsøger at samle lidt kræfter med en hurtig, siddende powernap, men ak. Efter endnu en snak om vores muligheder, vælger vi at trække os fra løbet, og kontakter Jeppe for hvad vi videre kan gøre. En meget ærgerlig fornemmelse, men der var bare kollektivt udsolgt efter 24t på de smukke og grumme etaper.

Vi får besked på at gå op til Svendborgvej og gå mod Svendborg til vi bliver hentet. Det er så her den pudsige situation opstår, hvor vi bliver standset af en civil politibil. Følgende, lettere forenklede ordveksling lyder:

Politi: "Nåøh, I er lige ude og trave Jer en tur."
Anneberg: "Jooo..."
Politi:"I har for meget lys på. Sku lige lidt ned for det!"
Anneberg: "Undskyld. Selvfølgelig. Det skal vi nok."
Politi: "Nå, men så siger vi det! Og så god tur."
Anneberg: "Øhhh, tak..."

1,5 time og ca. 8km senere går vi stadig i mørket, og må holde lidt på Allan, som går og falder i søvn. Jeg ringer igen, og snart er Jeppe selv på vej efter os og to andre hold, som også er checket ud. Frank og Allan kaster sig over en varmlufts-skakt i fortovet, og inden jeg når at tælle til 2, er de faldet i søvn. Nå, men øhh, så tror jeg bare lige, at jeg står her og holder øje med Jeppes bil... Det var en meget svær fristelse at modstå, ikke at forevige de to krigere med mobil-kameraet, men så god en holdkammerat er jeg dog... :o)

Der skal lyde en ualmindelig stor klapsalve herfra, for den gode stil det er af Jeppe som arrangøren, at være den der også sikrer, at alle kommer helt hjem uanset hvorfor og hvornår.

Og ikke blot for det. Men til samtlige arrangører omkring Oure skolerne, for at arrangere og afvikle et ualmindeligt flot løb, der virkelig vidner om de kompetencer, kapaciteter og muligheder skolerne og det fynske terræn på land og vand indeholder.

Katterød manøvren blev altså Team Annebergs overmand i dette løb. Det har vi tænkt en del over, siden vi vågnede den næste morgen. Det er nemlig lige præcis den slags oplevelser og overvejelser, der er kernen i Adventure Race. At møde en udfordring der i en given situation er for stor, at reflektere over hvorfor, øve sig om nødvendigt, og så vende tilbage for revanche. Èn ting er nemlig helt sikkert nu. Næste gang vi møder en lignende post, så nakker vi den!

Den viden, at vi nu manglede en post i rækken, var muligvis den lille faktor der satte tanken om at udgå i gang. VI have jo misset en post, og alt derefter kunne jo , i følge reglerne og ift placeringer, være lige gyldigt ift andre hold, som havde opsøgt posten. Det vi glemte at tage med i overvejelserne var, at øvrige hold kunne være kommet i samme situation, at øvrige hold også var uendeligt trætte og derfor muligvis lagde sig til at sove nu eller senere på natten. Der var stadig 12 timer til lukketid, og set i det kloge bakspejl, så havde en fornuftig løsning været, at have forudset problemet med mørket over revet, da vi gennemgik roadbook inden start, og derved forsøge at nå frem til posten i mere dagslys. Næste var, at vi kunne have brugt lidt mere energi på at studere kortet i fællesskab, for at sikre vi startede ud i vandet det korrekte sted over revet. Og sidst, så havde det været oplagt at sove, da vi gik helt ned på den krævende coasteering, frem for at udgå som første valg. Helt overordnet, så var det helt klart en stor fejl, ikke at sikre vi fik noget mad med fra Fåborg, så vi have et udvalg at fylde depoterne med også efter lysten til gel, chokolade, pastabomber og pizzasnegle for længst var forduftet.

Alt dette er vores vigtige viden efter det formidable race. Et race vi så frem til som en oplagt træningschance frem mod West Coast Explorer. Træning fik vi, og meget mere til. Vi fik prøvet os selv af hver især og som hold på lange, udmarvende etaper, ny teknik mht kajak-træk, erfaringer med søvnstrategi/kriser/løsninger, ernæring, væske og oppakning.

Det faktum, at kun 2 XPD hold og lidt flere Challenge hold formåede at gennemføre alle etaper, vidner om den ægte modstand arrangørerne fik frem igennem terrænet frem for kunstige discipliner man som hold kan være heldig eller uheldig med. Desuden må vi erkende, at det er de færreste hold her hjemme, der træner på niveau til at kunne gennemføre et langt race som dette med succes. Så vi på Anneberg går hjem og øver os fra nu af, og håber ualmindeligt meget på, at Oure skolerne byder udefrakommende hold op til race igen næste år.

Tak til Jeppe, Søb, Jesper, utallige hjælpere, og mine egne drenge, Lange Lyn og Frank for et fantastisk race.

Tak til deltagerne Allan Lyngholm, Frank Kjærhus, Lise Kronborg
og beretningens forfatter Lise Kronborg (Tøsen)

Læs mere om løbet i kalenderen