Boost Adventure - when enough isn't

Register Sign In Sitemap Søg Forside

Møn fra ende til anden...

• RSS
20-04-2012

Anders, Mette og Jon fra Copenhagen Adventure Sport tog turen til Møn for at prøve kræfter med Masterdistancen til Møns Klint Adventure Race 2012 - et velarrangeret løb, der tog på kræfterne og viste Møns fra sin bedste side.

Løbsberetning, Møns Klint Adventure Race 2012

Holdet: Mette Skindersø, Anders Hasse Petersen og Jon Trap Jespersen: Copenhagen Adventure Sport 2700!

Turen til Møn var lige ved at være ovre, inden den kom i gang, da holdet få dage før start blev ramt af en skade. Heldigvis meldte Mette sig på banen, og med et hurtigt skift til MIX-rækken var vi klar til Race. Med grej og gear pakket kørte vi i samlet flok mod Møn onsdag eftermiddag - vi var tilmeldt masterdistancen, der betød overnatning på Camping Møns Klint inden løbsstart torsdag kl. 05.00.

En nat i telt i starten af april kan være en kold fornøjelse og natten før løbet var en særlig kold en af slagsen. Kun Mette, i sin grønlands-dimensioneret sovepose, havde sovet nogenlunde ordentligt, så glæden var stor torsdag morgen ved udsigten til at komme i gang med dagens udfordringer, så varmen kunne komme til bage i de kolde lemmer. Onsdag aften var gået med info-møde, roadbook-laminering og pakning af cykler og tasker, så efter morgenmad og oprydning (læs: kast alt ind i bilen, så tager vi det senere) trillede vi de ca. 2 km fra Camping Møns Klint til startområdet ved GeoCenteret.

Løbet blev skudt i gang med en prolog, hvor vi havde mulighed for at dele os op på et o-løb med 12 poster rundt tæt ved GeoCenteret. Efter prologen stod den på stjerneløb i Klinteskoven med tre etaper, én mtb-o, én kanotur og én gang o-løb. Herudover skulle vi undervejs beslutte, om løbets klatrepost skulle klares nu, eller vente til senere på dagen. Prologen blev klaret ok, og der lå da stadig cykler ved løbscentret, da vi kastede os ud den første af stjerneløbets tre etaper. Vi havde planlagt at starte med MTB etapen, der lå i Klinteskoven. Vi tog den korteste vej af de små stier, der gjorde, at vi var nød til at trække et par gange pga. væltede træer og hegn. Turen bragte os forbi et af mange smukke udsigtspunkter ved klinten, hvor vi fik lov til at nyde solopgangen over vandet. Det var stadig lidt koldt, især når der kom lidt fart på cyklerne, men flot og klart vejr. Tilbage ved løbscentrum blev det meldt, at der var få på kano-etapen så vi valgte at styre den vej.

Kanoetapen, der havde titlen "Go Hard", bestod af opsamling af kano, bære kano til sø, sejle ud og klippe post, sejle tilbage, bære kano til næste sø osv. Efter en tur på tværs af tre små søer, med tilhørende fragt af kano til og fra søerne, skulle kanoen bæres tilbage til udgangspunktet og vi kunne cykle tilbage til løbscentrum - en sjov etape, der levede op til sit navn selvom vi sparede på kræfterne og gik med kanoen. Faktisk var smerterne i nakken efter kanoen de største mén efter løbet. Om det så er fordi, vi ikke har givet den nok gas på de øvrige etaper skal være usagt. Sidste del af stjerneløbet var et o-løb krydret med en tur ned til stranden og - ikke mindst - en tur op igen! Vi kom godt rundt i de flotte omgivelser i Klinteskoven og vejret var perfekt til Race: blå himmel, sol og ingen vind. På turen langs stranden kunne vi virkelig mærke solen, og den kolde nat var ved at være glemt. Vejret og udsigten til Klinten set nedefra gjorde turen på stenene langs stranden lidt lettere, men turen op ad den uendelige trappe tilbage til toppen ramte hårdt. Heldigvis var vi nu ved løbets klatrepost, så benene kunne hvile lidt mens vi iklædte os seler og hjelme.

Klatreposten var en 100 m. svæve-/ reb bane over et indhak i Klinten ca. 80 meter over stranden - en sjælden oplevelse og en fed tur! Efter svæveturen gik det tilbage mod løbscentrum og dagens vandoplevelse, hvor Mette måtte i et vandreservoir for at klippe den sidste post. Efter en obligatorisk punktering og slangeskift i TA var det ud mod de sidste tre etaper på tværs af Møn.

Indtil nu havde vi kun bevæget os rundt i området ved Klinteskoven på øst Møn. Det blev der lavet om på med de sidste tre etaper, der skulle tages i rækkefølge. Efter de første etaper med valgfri rækkefølge kørte holdene ud på fjerde etape i den placering, de også havde i løbet - med andre ord var det nu ren race. Turen gik sydpå ud fra Klinteskoven og så ellers på tværs af øen op mod Borre og rundt en kort tur i Fredskoven på nordkysten, inden det gik mod TA2 tæt ved Udby, hvor Inlinerne ventede. Når man kører på tværs af Møn uden at se et eneste andet hold, kan man hurtigt få følelsen af at ligge håbløst sidst. Det vidste vi dog godt, at vi ikke gjorde og da vi kom til TA2, var der livlig aktivitet af hold, der kom og gik.

Første del af etapen bestod af kompaskurs/korthusk til fods efter 5 poster, så med inlinerne i tasken løb vi af sted, efter at have studeret kortet grundigt. Det gik alt i alt forholdsvist let med at finde posterne. Ude af plantagen kunne vi vælge at skifte til inlinerne mod næste post, inden der var tvungen løb gennem Stege. Vi valgte at tage inlinerne ned til Stege. Inkl. skiftetid sparede vi nok ikke tid på det, men vi sparede nogle kræfter ved at rulle i stedet for at løbe med skøjterne i tasken. Næste del var en kort tur gennem Stege downtown med et par poster, der inkluderede en tur til øens bryghus med forfriskninger klar (dog ikke lokale øl, men dejligt var det). Herefter var det tid til den store inlinertur fra Storebro rundt om Stege Nor og tilbage til TA2 ved Udby, med én post undervejs, som vi var lige ved at køre direkte forbi i farten. Vi havde ikke på forhånd de store forventninger til inlineretapen, men vi fandt hurtigt ud af, at det var der andre, der heller ikke havde. Det lykkedes os at indhente 2-3 hold, som vi lå nogenlunde side om side med frem til TA2. Her var der skift tilbage til cyklerne, og så tilbage på tværs af Møn denne gang langs sydkysten.

Vi lå stadig i en slags gruppe med 3-4 hold tæt på hinanden frem mod Klintholm Havn. Efter en kort gåtur på stranden gik det på cyklerne tilbage mod Klinteskoven og Løbscentret - nu var der ikke langt til mål, og de sidste kræfter skulle brændes af! I den lille gruppe af hold kom vi først på cyklerne ved Klintholm Havn, og da det lykkedes at få et lille hul, blev der lagt kræfter i at udbygge forspringet på de åbne veje op mod en bunkerpost, der lå ved svævebaneposten i udkanten af skoven - herefter var det trail gennem skoven tilbage til mål. Ved bunkeren var der lidt samling, da to hold indhentede os. Bunkerens snævre indretning og lidt ventetid gjorde dog, at vi kom først af sted igen.

Sidste stræk gennem skoven på et lækkert, tørt, hårdt spor i smukt vejr - hvis det ikke lige var for de forudgående 11-12 timer, havde det været en ren fornøjelse på MTB´en! Vi var dog efterhånden godt brugte og lå i tæt race med et konkurrerende mix-hold. Tiden gik, sukkerniveauerne faldt og der blev taget beslutning om at skippe de sidste 3 poster, for at være sikker på at nå i mål, inden tidsstraffen begyndte at tælle. På de allersidste kilometer måtte vi se os overhalet af vores nærmeste konkurrenter men holdt dog - på trods af en ond krampe - farten oppe og nåede mål inden luk. Vi kæmpede os ind som nr. 10 i mix, og 16 i den samlede stilling og blev enige om, at vi havde givet alt, vi havde. Møn var et fantastisk sted at være til race den solskinsdag i påsken!

- Anders, Mette og Jon.

Tak til deltagerne Anders Hasse Petersen, Mette Skindersø, Jon Trap Jespersen
og beretningens forfatter Jon Trap Jespersen

Læs mere om løbet i kalenderen