Boost Adventure - when enough isn't

Delta adventuresport indtog Als

• RSS
12-06-2012

Als Extreme, et løb som løbeshop.dk Delta stillede med 3 hold til start i. 2 mix hold og et herrehold. Vi havde store forventninger til Søren Spang og Co. om et fedt race. Lad mig med det samme sige at disse forventninger blev indfriet, det blev fedt, hårdt, vådt og koldt alt hvad man kan ønske sig som adventureracer.

Lørdag d. 2. juni og Delta adventuresport var klar til at indtage Als. Vi stilede med 3 hold, jeg vil dog koncentrere mig om mit eget hold, da vi ikke så meget til de andre hold på ruten.

Løbeshop.dk Delta 1, bestod denne dag af Mette, Troels og undertegnede Thomas. Holdet har aldrig kørt sammen før, faktisk havde Mette og Troels aldrig mødt hinanden, men det bekymrede mig ikke så meget, da Troels er min bror og jeg dermed ved hvad han står for og Mette har jeg kørt og trænet en del med henover foråret, så var sikker på at vi som hold nok skulle klare os fint igennem og få et fedt race. Efter pakning af bil var der afgang mod Nordborg, tiden i bilen blev brugt på at lærer hinanden lidt at kende for Troels og Mette´s vedkommende og så blev taktikken selvfølgelig også lige diskuteret. Målsætningen var at få et fedt race og gennemfører løbet.

Efter ankomst til Nordborg og udlevering af kort og roadbook gik vi igang med at nørde rute, pakke udstyr osv.

Vi fik til briefingen at vide at vi ville blive sejlet over Als sund med færgen, da en krydsning i kajak ville være for risikabelt, en helt korrekt beslutning fra arrangørenes side. Dog fik vi også at vide at færgen sejler kl. 19.30 og 20.00 og nåede man ikke en af disse afgange måtte man tag en bus til post 11 og dermed allerede misse en post, så vores mål var klart, vi skulle nå den færge.

Klokken blev hurtigt 18.00 og starten gik. Vi skulle starte med et lille "o-løb" på 5-6 km ned til kajakkerne. Vi lagde ud i et fornuftigt tempo og lå i bagerste del af det jeg ville betegne som førerfeltet. Da der var 50 hold a 3 mand til start blev det nærmest kolonneløb ned til kajakkerne og derfor blev der hellere ikke brugt meget tid på orienteringen, hvilket allerede betød en lille fejl ved første post. Vi fulgt efter de førende og de løb en lille omvej til post 1, så da vi nåede frem til denne, kom midterfeltet ind fra venstre på en lille sti og vi røg bag dem i køen til at få klippet den første post, nå jamen så må man jo bare lærer at følge med på kortet :o)

Efter ca. 35 min ankom vi til kajakkerne, de blev hurtigt indstillet, udstyret blev pakket ned og afsted det gik, et fantastisk syn at se så mange kajakker på vandet. De første par km blev brugt på lige at vende sig til kajakkerne og give lidt fif til Troels, han havde ikke den store erfaring med kajak og det var 4 år siden han sidst havde siddet i en, så da han allerede efter 2 km sagde at han havde ondt i overarmene, måtte vi lige fortælle ham lidt om roteknik, vi må havde været nogle gode instruktører, for lige pludselig fløj han nærmest afsted. Vi fik klippet post 6 og 7 og så var det ellers afsted ud i de lidt større bølger, vi holdt et jævnt tempo og kom fint afsted, men kunne dog også godt se på tidsplanen at vi skulle kæmpe for at nå færgen kl. 20.00. dette lykkedes dog, vi gik i land kl. 19.55, så det var timing. Til vores store overraskelse var der ingen hold som havde nået færgen 19.30, så vi fik lidt fornyet energi og ligeldes kunne vi også se at der var mange som var bag os. Vi havde fået en god start. Efer en hurtig overfart og lidt energi var vi klar til igen at hoppe i kajakkerne på lidt mere roligt vand og dermed også lidt mere tid til at "nyde" turen. Post 9 og 10 blev klippet uden problemer og vi gik i land til et lille kompas o-løb. Her begik vi den dumme fejl kun at tage en pandelampe med og ikke holde os til vores plan. Vi tog en hurtig kurs mod post 15 og løb imod denne, men vi fandt den bare ikke. Efter at havde rodet rundt i en 5-10 min, besluttede vi at gå tilbage til vores oprindelige plan og løb mod post 12, så afsted det gik. Da vi ankom til området hvor denne skulle være var der en 4-5 andre hold som også ledte efter denne, vi løb på kryds og tværs men ingen post og samtidig var det ved at være godt mørkt i skoven. Nå ny plan, tilbage til kajakkerne og hente 2 lamper mere og så må vi starte forfra. På vej tilbage møder vi et andet Delta hold og vi beslutter at følges med dem, da de har 3 lamper og vi desuden kan være flere om at lede i skoven. Efter ca. 5 min finder vi den første post og herefter går det ok til de andre. Vil tror at vi brugte ca. 1 time på dette lille o-løb og dermed tabte noget tid til nogle af de andre hold, tilgengæld lærte vi at en skov er mørk, man skal holde sig til sin plan og ikke løbe hurtigere end at man kan følge med på navigationen. Tilbage i kajakkerne og ud på sidste del af denne etape, hvor det nu var blevet mørkt, en fantastisk følelse at sejle der i mørket omgivet af pandelamper og knæklys.

Ca. kl. 00.45 gik vi i land og skulle nu ud på et bike´n run/coastering løb på skanserne hvor vi skulle finde en masse mindemærker. Efter at have læst "reglerne" et par gange mente vi at have styr på dem og afsted det gik på stranden, der var nemlig tvunget vejvalg til og med post 2. Det blev til næsten 2 km med en cykel på nakken, da stranden flere gange bestod af store sten og væltede træer, som gjorde at man lige måtte en tur ud i vandet :o) Velankomne til skanserne begyndte vi at lede i mørket efter mindesten i skæret af pandelamperne, det gik fint til at starte med og vi fandt hurtigt de første, men så blev der længere imellem de mindesten vi skulle bruge og man mistede lidt modet, men vi var da trods alt ikke alene derude, det vrimlede med folk som løb forvirret rundt og ledte :o) Da vi havde været alle skanserne igennem og stadig manglede 3 poster, kunne vi godt se at vi nok ville komme til at mangle nogle poster, da der kun var markerede 2 mindesten på vejen tilbage. Der blev taget en hurtig beslutning om at så måtte vi undværer dem og vi nok ikke var de eneste. Vi skiftedes til at cykle på vej hjemad, der var faktisk ingen af os som havde lyst til at cykle da vi alle var lidt kolde og gerne ville have lidt varme i kroppen :o) Så vi skulle vidst aldrig have taget den cykel med. Kl. ca. 02.45 var vi tilbage og klar til at hoppe på cyklerne. Vi havde på daværende tidspunkt tilbagelagt ca. 40 km og havde været igang i ca. 9 timer. Med 9 timer tilbage af racet og en forventning om at vi manglede ca. 110 km var vi dog også klar over at vi ville få svært ved at nå alle poster, vi var dog enige om at det skulle forsøges.

Så afsted på vores MTB og ud i mørket, de første par poster blev taget med lidt besvær, navigationen i mørke kombineret med et 1:35000 kort blev det til at par ekstra km. Men efterhånden som lyset kom og man vendede sig til kortet gik det bedre. Tyrens røvhul, et 75 meter langt rør, blev taget af Troels og så gik det ellers videre afsted, posterne blev klippet stille og roligt og det kørte meget godt. Det blev det dog ikke ved med, Troels blev ramt af en punktering, så der måtte lige skiftes en slange inden vi kunne kører videre. Nå afsted igen nu skulle den have gas, men nej, ligesom vi kører ind i skoven og vi skal til at kører noget rigtigt MTB-O vælter Mette ved den første post, hun har lige fået klikpedaler og jeg havde lovet hende is hvis hun væltede mindre end 3 gange. Jeg tænkte at hun nok var ved at være træt, men vi skulle jo videre. Ved næste post vælter hun igen, så træt kan hun da hellere ikke være. Vi finder så ud af at hun har mistete en skrue til en af klamperne og dermed ikke kan vride skoen ud af pedalen, så defor hun var væltet. Nå jamen så må hun jo kører resten af turen i løbesko, ikke optimalt på et par klikpedaler. Ligedles måtte vi lige bruge 5 min og en del vold for at få hendes sko ud af klippedalen. Nå videre afsted mod o-løbet som vi ankommer til ved 09.45 tiden. Her får vi at vide at der er ca. 1 time hjem for de hurtige og 1,5 time for de fleste andre. Efter et hurtigt kig på o-løbs kortet bliver vi enige om at vi skal nå flest mulige poster på ca. 1 time og så måtte vi se hvad vi kunne nå af MTB poster på vej hjemad. Så afsted ud i skoven i løbesko, vi finder hurtigt de første par poster og føles os alle godt løbende i forhold til at vi nu har været igang i over 16 timer. Vi klipper 9 ud af de 10 poster der er og er tilbage ved cyklerne kl. 10.45. Et hurtigt skifte og så eller afsted ud på sidste del af MTB-o etapen. Vi klipper posterne hurtigt og kommer til post 29 og klokken er 11.25, skal vi kører hjemad eller skal vi lige snuppe en post mere? Vi bliver enige om at tage post 30 med, den ligger jo alligevel næsten på vej hjemad. Så afsted det går, vi satser og følger Als stien langs vandet, desværre stopper denne hurtigt og vi må ned på strande og løbe med cyklerne, Mette prøver at cykle dernede, hendes kæde hopper dog af så den gik ikke. Efter ca. 500 kan vi komme op på en sti igen og nu skal den have gas.Men sådan skulle det ikke gå, da Mette hopper på cyklen og træder til springer hendes kæde. Øv hvad nu, vi har 27 min til mål lukker og ca. 7 km hjem. At begynde og samle kæden er der ikke tid til, så Mette må hænge i trækket som sidder på Troels cykel og jeg må skubbe så godt som muligt. Tror at Mette var lidt bekymret for vores kræfter og helbred, hun tilbød at løb hjem og foreslog også bike n´run, begge dele blev afvist af mig, da jeg var sikker på at vi så ikke kunne nå i mål inden kl. 12.00. Så der bliver trampet igennem og vi finder ud af at der er bakker på Als :o) Med ca. 10 min igen og 2 km til mål kommer der så endnu mere dramatik, da Mette kører op i Troels baghjul og styrter ,heldigvis ryger hun ud i grøften, så efter 30 sek og en "jeg har det fint" kommentar til en bekymret dame som så hende vælte er vi på vej igen. Kl. 11.58 ruller vi i mål, 2 af os med syre i benene og halsende efter vejret imens at Mette har overskud till at smile og sige tak for motorhjælpen. Det er sgu adventurerace når det er bedste. Vi måtte desværre konstatere at vi mangler 7 poster, men vi fik et fedt race, gennemførte løbet og fik desuden 18 timers god motion og en masse gode naturoplevelser.

Her 7 dage efter sidder jeg med en rigtig god fornemmelse i kroppen, Als gav os god modstand, fede oplevelser og vi fik lov til virkelig at samarbejde for at nå i mål. Vi fik en 6 plads i mix og 14 plads samlet hvilket er mere end godkendt, så alt i alt en rigtig god oplevelse. Delta adventuresport er helt sikkert klar til at indtage Als igen til næste års udgave af Als extreme.

Tak til Søren Spang og Co. for at lave et super fedt løb.

Tak til deltagerne Mette Worøe Jørgensen, Troels Guldmann, Thomas Guldmann
og beretningens forfatter Thomas Guldmann

Læs mere om løbet i kalenderen